onsdag 29 juli 2009

Zinat Pirzadeh & Thomas Di Leva

I Zinats Pirzadehs och Thomas Di Levas kök är det fullt med grönsaker överallt och mitt på köksbänken tronar ett enormt fat med frukter. Kanske inte så konstigt då Thomas ledord är: ”Frukta inte, ät frukt!”

MEDAN DET HACKAS och skalas och kokas för glatta livet hörs ett meditativt ljud, ett ”aum”, från rummet bredvid. Aum är en helig stavelse inom hinduismen och buddhismen. En uppfattning är att hela kosmos uppkom av den resonans som kom av att aum uttalades.
– Aum är skapelsens ursprungsvibration som allt kommer ur, existerar i och går tillbaka till. Jag har själv spelat in en cd i min studio med aumljud och den lyssnar vi ofta på när vi lagar mat. Då lagar maten nästan sig själv och varje liten ingrediens strålar av kärlekens krydda. Man kan säga att aum är grundingrediensen i alla våra rätter, säger Thomas di Leva.
Zinat Pirzadeh berättar att hon hade astma när hon började träffa Thomas men att hon inspirerades av hans sätt att äta. I dag äter hon bara hälsosamt vegetariskt och mår jättebra.
– Nu springer jag som en gasell, säger hon.


HON ÄR GRACIÖS och vacker med sammetsögon, nästan kattlik. Hon har rejäl fart i benen och hon föredrar att äta växter och blad. Hennes liv har haft snabba och dramatiska vändningar. Som ung blev hon bortgift mot sin vilja i Iran och flydde som 23-åring med sin tvåårige son till Sverige. Här levde hon under lång tid med utvisningshot hängande över sig innan hon så småningom fann ett hem i Norrland och hon utbildade sig till studie och yrkesvägledare. Att därifrån ta steget att bli skådespelare och ståuppkomiker var inte långt för en modig kvinna som Zinat.

TILL 70, 80 PROCENT består Zinats och Thomas kosthållning av råkost och frukt. Deras grundinställning är att matlagning ska vara ett nöje och inte en börda. Därför lagar de ofta mat tillsammans, men Zinat medger att Thomas är kvickare än hon på att städa undan bland kastrullerna. Glädjen i köket går inte att ta miste på när Thomas och Zinat förbereder maten och ständigt ger varandra kärleksfulla kommentarer. Kanske beror det på att de nyligen förlovat sig i Indien – eller att de helt enkelt lever sitt kärleksbudskap fullt ut.
Förutom att äta mycket råkost, använder Zinat och Thomas råa oljor och ångar eller kokar nästan all mat.
– Det är bättre för hälsan plus att smaklökarna öppnas och blir känsligare, säger Thomas.
– När jag lagar mat influeras jag inte av någon särskild matkultur utan av vad jag har i kylskåpet och hela universum i en härlig symbios, säger Zinat, vars rötter i det persiska köket ändå går tydligt igen i den buffé som de
i dag dukar upp.

THOMAS GILLAR att flexa och improvisera maten.
– Jag brukar känna efter vilka frukter och grönsaker som talar till mig i affären. Kanske finns just den dagen fantastiska broccoliknippen som jag känner att jag vill köpa och så lagar jag något utifrån det.
När Thomas son Cosmo fyllde sju år önskade han sig mest av allt att Thomas skulle trolla så att alla människor i hela världen blev vegetarianer. Riktigt så mycket makt hade inte Thomas, men han kanske lockar fler att bli vegetarianer när han i sommar börjar lansera sina egna vegoprodukter. Bland dem finns ”Di Levas superpasta” och ett rött kärlekste med heta kryddor. Mest slagfärdig är nog ändå ”Di Levas vegokorv” med följande slogan: ”Lev och låt leva med Di Levas vegokorv

Text och foto: EVA H SMITH

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar