torsdag 10 september 2009

Potatis = lycka

I DET HÄR NUMRET skriver vi om lycka. Hur vi stackars nutidsmänniskor desperat jagar lycka genom att överkonsumera, jobba för mycket, köpa trisslotter eller något annat som vi tror gör oss lyckligare. Men lyckan finns inte självklart i det där nya drömköket eller de superhäftiga skorna.
Jag tror att problemet är att vi ofta inte vet vad lycka är och hur den kan kännas. Att vi förminskar den. Att vara lycklig över en god kopp kaffe en solig sensommarmorgon är kanske inte vad vi går och drömmer om. Men om vi tillåter oss att verkligen vara där med hela vår medvetenhet, just då, så kanske lyckan känns någonstans i vår kropp. En stund att verkligen ta tillvara. I morgon faller det kanske iskallt regn över verandan och rinner feldoserat kaffe ner i koppen.
En sak som gör mig lycklig är när jag får skörda mina egna potatisar. Att gräva i jorden och hitta de små vitgula klimparna är verkligen som att gräva guld. Jag blir hellycklig! Läs mer om att hitta vardagslycka på sid 28–31.

DEN HÄRLIGA SKÖRDETIDEN är här. Carina Jörsäter, chefredaktörFörutom potatisarna så finns det en massa annat godis att ta hand om. Sockerärtorna och spenaten har haft en bra säsong, däremot sörjer jag de uteblivna bönorna och persiljan som aldrig kom upp ur jorden. Att vara odlare är ett lotteri!
Då får man gå till torget i stället. I det här numret har vi gjort en stor matspecial, sid 45–64, som jag hoppas ska inspirera dig till att frossa i de nyskördade godsakerna. Följ vår inköpslista och handla grönsaker som ger dig härliga och sunda middagar för en hel vecka. I vår vegoguide får du även massor av näringsriktiga och praktiska tips.

ATT ÄTA MYCKET GRÖNT är bra för hälsan. Bland annat hjälper det till att hålla blodtrycket på en bra nivå. Högt blodtryck är en folksjukdom och alls inte bara något som äldre män brukar få. Även vi kvinnor ska se upp, särskilt när vi närmar oss klimakteriet. Faktum är att på äldre dagar är det kvinnorna som dominerar bland patienter med högt blodtryck.
Jag har själv haft ett för högt tryck. Det har varit under perioder av för mycket stress, som i samband med en skilsmässa.
Vi kvinnor är bra på att ta på oss mycket ansvar för andra och därmed glömma oss själva. Läs om Sonja Dahlberg som lärde sig hitta en bättre livsstil och nu slipper sina mediciner. Vi har också gjort en översikt på blodtrycksmätare för hemmabruk. Ett bra sätt att hålla koll. Allt om hur du håller trycket i schack på sid 66–73.

Välkommen till detta nummer!


CARINA JÖRSÄTER
CHEFREDAKTÖR

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar