torsdag 10 september 2009

Minska sötsuget med mindre stress

I stort sett alla människor reagerar negativt vid stress. Personligen får jag både problem med magen och muskelvärk. Men inte bara det, jag blir också oerhört sötsugen!

Minska sötsuget med mindre stress

Härom veckan deltog jag i en kurs som var väldigt intensiv och jag kom hem med massvis med nya tankar och intryck. Men inte bara det, jag kom också hem med en stark längtan efter godis. Det här suget efter snabba kolhydrater när vi är stressade är något som de flesta av oss upplever. Det behöver inte vara sötsaker utan kan också vara snacks, bröd/mackor, kex eller något annat som ger snabb energi. Snabba kolhydrater stimulerar lustcentrat i hjärnan och ger snabb lindring av de jobbiga känslorna som kommer från stressen.

Om det bara är vid något enstaka tillfälle som man känner sig stressad så är det helt okey att låta sig lugnas av en kexchoklad, men det fungerar förstås inte i längden. Av den här anledningen är nämligen stress väldigt nära sammanlänkat med övervikt.

Om du ofta är godissugen så tycker jag att du ska fundera på om det kan ha med din livsstil att göra. Genom att minska ner på stressfaktorerna och hitta en bra strategi för att slappna av och bli av med stresshormoner, så kan man få betydligt mindre sötsug och därmed koll på vikten.

Jag jobbar hårt för att undvika stress. Det låter kanske motsägelsefullt att jobba hårt för att kunna slappna av, men faktum är att för de flesta av oss så kommer inte lugn och avslappning automatiskt. Mitt personliga vapen mot stressen är att ge mig tid att lägga mig och vila minst en halvtimme varje eftermiddag. Men det fungerar inte bara att ligga ner och blunda, för då snurrar tankarna i huvudet och det går inte alls att slappna av. För att lösa det problemet så sätter jag på mig hörlurar och lyssnar på en talbok. Då används en annan del av hjärnan och jag får den vila och avspänning jag behöver.

Andra knep för att få ner stressnivån i kroppen är att köra avslappningsövningar eller lära sig meditera. Fysisk aktivitet är också jättebra för att rensa bort stresshormoner. En promenad i skogen kan ge både vila och ny energi samtidigt som du bränner kalorier. Eller varför inte kombinera både aktivitet och avslappning genom att börja med yoga eller någon annan träning där både kropp och själ jobbar tillsammans.

Din viktcoach

Foto: Jupiterimages


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar