torsdag 10 september 2009

Kitty Jutbring

Radioprataren Kitty Jutbring fascineras av 80-talets överdådiga färg- och formspråk. Men när det gäller mat gillar hon enkla, mustiga grytor. Här bjuds stekt aubergine med ugnsbakad paprika och läcker blåbärssmoothie.


Kitty Jutbring med kock-väninnan Fatima Nilzén
som hjälpt till med matlagningen.

VISSA HAR KANSKE stiftat bekantskap med Kitty Jutbring genom hennes medverkan i årets omgång av "Let´s Dance", andra via hennes band Kitty & the K, eller som programledare i tv. I vilket sammanhang ni än träffat på henne så minns ni henne garanterat. Hennes vurm för 1980-talet med allt vad som hör till känns som ett härligt och färgsprakande avbrott till rådande stilideal.
– Jag lockas av allt från 80-talet. Musiken, modet, form- och färgspråket. Filmerna och tv-serierna. Allt var tillåtet, strikt glas och krom och bullig pastell om vartannat i ljuv harmoni, säjer Kitty.

FÖRUTOM 1980-TALET så har Hello Kitty (japansk figur skapad av företaget Saniro 1974) en given plats i Kittys hjärta. Varifrån intresset kommer kan Kitty inte ge ett enkelt svar på.
– Jag vet inte riktigt, något djupt inom mig från barndomen, antar jag. Något sjukt är det, en samlargen kanske? Vad kan annars motivera en vuxen människa att köpa samma sak om och om igen med en känsla av härlig upphetsning i magen. Det är magiskt!
En matklassiker från 1980-talet som Kitty minns är ugnsbakade konserverade päronhalvor med After Eight och till det en kula vaniljglass. Burkananas i mat ansågs också väldigt gott. Men Kittys matfilosofi präglas inte mycket av axelvaddsdecenniet utan beskrivs som nyttigt, sparsmakat och billigt ena dagen för att sedan slå över i att unna sig vad som helst på restaurang nästa dag.

Kitty Jutbring och Fatima Nilzén

LAGAS DET MAT HEMMA i Kittys kök så blir det ofta någon snabb, härlig gryta med färska örter och färsk pasta eller det fantastiskt enkla boil-in-bag-riset. Gärna med 80-talsmusik som New Order, MGNT, Sandra, Roxete eller The Cure strömmande ur högtalarna.
– Men på sommaren äter jag ute i parken så mycket jag kan. Lyxig frukost i gräset är fantastiskt. Särskilt om någon annan fixar den...

KITTY JUTBRING TOG STEGET att bli vegetarian på en Paul McCartney-konsert år 1993.
– Han och hans fru Linda, som fortfarande levde då, visade innan spelningen började en film om hur djuren behandlas i köttindustrin. Det var allt jag behövde. Jag vill aldrig mer vara en del av den skiten! Hur kan man inte vara vegetarian när det finns så bra alternativ? Falafel i Malmö, linssoppan i Göteborgs saluhall, quornfärslasagne och bönsallad med bulgur… mmm... Inga djur dessutom.

I DAG LAGAR KITTY MAT med vännen Fatima Nilzén som har en bakgrund som kock. Enligt Kitty är hennes egna matlagningskonster under utveckling och hon tar därför tacksamt emot Fatimas kockknep. Menyn för dagen består av auberginesandwich med favoriten chevre, couscousknyten med grönsaksgrillspett och som avslutning en överdådigt dekorerad blåbärssmoothie.
Dråpliga matminnen delar Kitty gärna med sig av. Som den gången när hon skulle bjuda sin allra första kille på te för första gången.
– Jag bodde hemma och var så himla nervös och skramlig med koppar och fat. Han använde sockret jag ställt fram, drack, men såg konfunderad ut. Min lillebror Jonas hade hällt salt i sockerskålen.

2008 VAR KITTY MED i ”Musikhjälpen”, Sveriges Radios och SVT:s insamlingsprogram till förmån för människor på flykt. Under sex dygn satt hon instängd i en glasbur och sände liveradio tillsammans med Ehsan Noroozi och Henrik Torehammar. Inte nog med det långa arbetspasset – som grädde på moset skulle de genomföra det hela utan att få någon mat.
– Vi fick faktiskt ingen mat alls, men olika näringsdrycker fick vi. Vi gick ner ungefär fem kilo var. Det var faktiskt mycket lättare att vara utan mat än jag hade trott, men det blev jobbigare för varje dag som gick. Jag blev yr och lite virrig. Det första jag åt när jag kom ut var sojakorv, den från Hälsans kök, med mos, det hade jag verkligen längtat efter, säger Kitty med eftertryck.

Text och foto: EVA HILDÉN SMITH

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar