tisdag 4 augusti 2009

Lyssna på kroppen - den vet

JU LÄNGRE JAG LEVER desto tydligare märker jag att kroppen är min bästa vän. Den finns där alltid och är oftast beredd att ta mig dit jag vill. Den talar också om för mig när något är fel – om jag stressar för mycket, om jag är orolig eller ledsen. Dessutom är den också på min sida när allt är toppen, glädjen känns genom kroppen.
Och kroppen ligger alltid före intellektet. Därför har jag bestämt mig för att bli mer lyhörd och lyssna på min kropp, lite oftare.
I det här numret kan du läsa om en ny terapi som går ut på just detta; att fråga kroppen i olika sammanhang. Vill den verkligen ha den här godisbiten, just nu? Vill den verkligen att jag stressäter min lunch? Vill den att jag skippar kvällspromenaden?
Ett bra sätt att ifrågasätta sina mindre bra vanor! Det blir tydligare att valen vi gör spelar roll. Läs mer om metoden på sid 64-67.

EN KVINNA SOM VERKLIGEN är vän med sin kropp är Thorbjörg Hafsteinsdottir. Hon är, kan man kanske säga, Danmarks svar på Sanna Ehdin och har fått stort genomslag med sin bok ”10 år yngre på 10 veckor”, som i dagarna släpps på svenska. När hon var 28 år bestämde hon sig för att leva ett sunt liv . I dag är hon 49 och det kan ingen tro.
Det handlar framför allt om maten, säger hon. Välj rätt mat och du slipper åldras i förtid. Det är förstås inte så att du blir för evigt ung och inga rynkor får, men du gör det bästa av dina förutsättningar. Må så bra du kan, helt enkelt. Läs om Thorbjörg och testa hur du själv ligger till på sid 14-20.

SÅ HÄR ÅRS är det underbart att kunna njuta av färska grödor. Oavsett om du har egen trädgård eller inte så kan du skörda en hel del nyttigheter. Läs vår stora örtspecial där örtterapeuten Eva Fanqvist ger sina bästa råd och recept på hur du bäst tar hand om de färska läkeväxterna.
Själv önskar jag att jag hade tålamod att göra eget nyponpulver, bra för min artros i fötterna. Att själv ta hand om den vackra echinacean, en av mina favoritblommor, för att ha en redig kur när förkylningstiderna nalkas, låter också trevligt. Ringblommorna förökar sig ständigt i mina odlingar – kanske kan de ge en läkande salva till min hudkänsliga dotter?

DET HÄR NUMRET AV HÄLSA ser lite annorlunda ut än vanligt. Det beror på att Pharma Nord, ett av de största hälsoföretagen i Sverige, har köpt nästan allt annonsutrymme i detta nummer. Tufft, och spännande! Det visar att företaget tror på vår tidning och våra hälsointresserade läsare.

Tack för att du väljer att läsa HÄLSA
Välkommen till detta nummer!

CARINA JÖRSÄTER
CHEFREDAKTÖR

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar