onsdag 26 augusti 2009

Det enkla är det svåra

I huvudet på Robin Sharma:
Det enkla är det svåra
Det går hundra på dussinet av coacher som vill hjälpa dig att leva fullt ut, bli framgångsrik, lycklig och kärleksfull. Robin Sharma sticker ut med sina vardagliga förändringsförslag. HÄLSA:s Per Frisk träffade honom under ett av hans Sverigebesök.


FÖRST SER JAG
honom inte. Jag har nog skapat en mental bild efter att ha sett Robin Sharma på foton. Men visst är det han med de mörka vänliga ögonen och den slimmade vältränade kroppen, om än ett huvud kortare än jag föreställt mig.
Nu sitter vi tidigt en morgon i ett lite avskilt hörn på Grand hôtel i Stockholm. Och det blir en lätt intervju, Robin Sharma är verbal och jag får fullt sjå att beta av alla mina frågor. Han är advokaten som hoppade av en stjärnkarriär och blev en av de nya coacherna som lyckats mixa personlig och andlig utveckling parallellt med ledarskapsträning i storföretag.
Vad är det som utmärker denne med indiskt påbrå, i Kanada verksamme Robin Sharma i jämförelse med andra coacher eller så kallade visdomsförmedlare?
– En del kritiker säger att jag inte kommer med något nytt. Men varför komplicera något och uppfinna hjulet igen? Det finns massor av bra levnadsråd och sanningar, jag lyfter bara upp dem och lyckas medvetandegöra dem, säger han och fortsätter:
– Folk söker mer och mer efter svar. Man vill vara framgångsrik i den här världen. Och då finns det några enkla knep för att uppnå detta. Mina två små döttrar är mina gurur. Gurur kan peka ut vägen för sökande. Coacher hjälper sökande att själva hitta den bäst framkomliga vägen i livet.


VILKET ÄR DÅ Robin Sharmas bästa levnadsråd?
– Jag löser människors problem med att inte ha tillräckligt med tid. Att de inte har tid att ta hand om sig själva, motionera, skriva och meditera... Mitt enkla råd är att skapa det utrymmet. Då säger många att det aldrig går. Okej, men ge dig en chans så ska jag visa att det går, säger jag.
Råden som Sharma ger handlar om att ge sig själv värdetid, stiga upp lite tidigare och avsätta den tiden bara för sig själv. Göra sitt yogapass, skriva på sin bok, måla sina naglar. Och sluta kritisera sig själv för att aldrig hinna med det man innerst inne vill göra.

NÄR JAG FÖRSTA GÅNGEN läste Sharmas bok ”Munken som sålde sin Ferrari” fastnade jag just vid detta tips. Robin Sharma skriver att om man vill göra något till en vana så ska man göra det i minst tre månader och härda ut. Själv steg jag upp tidigare än vanligt och yogade. Efter tre månader kändes det som en vana, men ack, den bröts … Är inte det här med att gå upp tidigare lite macho, och passar bäst för män?
– No, no, det är faktiskt flest kvinnor som ger mig positivt gensvar på detta. De har också synbarligen hamnat i en rävsax, speciellt med ett eller flera barn upplever kvinnor ofta att de är totalt inlåsta i rutiner som inte ger utrymme det minsta för dem själva.
– En kvinna vet bättre än en man att lyckan inte finns på utsidan. Lyckan ligger inte i makt och pengar. Lyckan ligger i att förverkliga det som hjärtat säger. Olyckligtvis tycks vi höra dåligt vad som är hjärtats väg. Genom att ge sig själv denna värdetid, som inte på något sätt inkräktar på andras åtagande, kan vi skapa ett eget inre utrymme där vår kreativitet får flöda och där själen får näring.

ROBIN SHARMA har själv gått igenom en skilsmässa. Han hade ett fantastiskt jobb med bra lön, ett fint hus, men han var oinspirerad och kände livsleda. Han bröt sig loss, hoppade av sin advokatkarriär och sökte ensamheten för att konfrontera meningen med livet. Det blev många böcker om andlighet och mental träning.
Han pratade med många om hur de levde sina liv. Han mötte de stora frågorna, ”vem är jag”, ”vilka är mina sanna värderingar”, ”hur ska jag leva för att uppnå dem”. Han började sammanfatta alla livsråd i vad som kom att bli hans första bästsäljande bok, ”Munken som sålde sin Ferrari”, en slags självbiografisk roman där han ikläder sig rollen både som sökare och andlig vägvisare.

LEVER DÅ ROBIN SHARMA som han lär?
– Ja, jag är uppe vid femsnåret och gör ofta mitt träningspass med inslag av yoga och meditation. Och så skriver jag allra bäst på morgnarna. Jag äter också mer och mer vegetarisk mat med massor med frukt, mycket vatten och vitamintillskott och sedan har jag en regel att aldrig äta efter klockan åtta på kvällen. Jag tillbringar allt mer tid i tystnad nu för tiden. På det sättet får jag en balans i mitt hektiska liv.
– Jag har en last och det är att jag älskar massage och därför ser jag till att få det minst två gånger i veckan! Och så älskar jag en kopp nymalet kaffe på morgonen, det är som en helig rutin för mig.
Han är också populär föredragshållare för företagsledare. Robin Sharmas ledarskapsutbildning tar fasta på hur ledarskap utövas med, som han uttrycker det, ”excellence” – hur man blir en verkligt sann ledare. Företagsledare ska kunna vara ledare utan sin titel och göra det bästa i alla tänkbara situationer.
I mer än 15 år har Robin Sharma anlitats av företag som Nike, BP, Microsoft och Nasa. Han rankades nyligen som nummer två bland ledarskapsguruer i en oberoende gallupundersökning bland 22 000 affärsmän. Han driver även en ungdomsverksamhet i form av en stiftelse som hjälper mindre bemedlade barn att få en bra start i livet.

SENASTE BOKEN ”Vem gråter vid din grav?” är en instruktionsbok i konsten att leva och hur man lever sitt bästa liv, enligt Sharma.
– Jag hävdar inte att jag har svaret på alla frågor men jag har lärt mig så mycket om livet att jag vet att den dagen livet tar slut ska du vara klar och inte sörja över döden.
– Det betyder att du måste vara klar att dö i stort sett vilken sekund som helst. Om du lever med den självinsikten värderar och prioriterar du det som är viktigast för dig nu. Det är att leva livet fullt ut med elegans och medkänsla. De som gråter vid graven är de andra, de som är kvar.

Text PER FRISK
Foto: ANTON SVEDBERG, JUPITER IMAGES

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar